Nasiona konopi mają zdrowotną moc!

Jeszcze niedawno konopie większości ludzi kojarzyły się tylko i jedynie z marihuaną. Myślę, że dużo osób do tej pory posiada jedynie taki ich obraz. Od pewnego czasu zagadnienie ten znacznie się rozwinął i coraz w większości wypadków, zamiast „popularnych” konopi indyjskich, słyszy się o konopiach w kontekście leczniczym. Na pewno ich nasiona nie mają wiele wspólnego z najbardziej znaną „wersją”, nie mają też właściwości halucynogennych i są w Polsce zupełnie legalne. Na rynku można odnaleźć zdrowy olej konopny, mąka, a też białko w proszku z tychże nasion. Jako, że na dzień dzisiejszy wielu ludzi przechodzi na dietę bezmięsną, zaczęto szukać coraz to nowych, roślinnych źródeł białka – jako alternatywy dla zwierzęcego. Chociaż akurat konopie wcale nie są taką nowością, bowiem już w średniowieczu zostały w Polsce fundamentem żywienia. Mięso uznawane było wtedy za rarytas, konopie z kolei łatwo dostępne. Są one źródłem pełnowartościowego, przyswajalnego białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych i wielu innych składników niezbędnych dla organizmu. Poprzez lata wykorzystywano ich właściwości do leczenia wielu chorób, niestety w przyszłości, pomimo widocznej poprawy zdrowia, zakazano ich stosowania.



NASIONA KONOPI – NAJBARDZIEJ „ODŻYWCZA” CZĘŚĆ ROŚLINY

Spośród wszystkich części rośliny to właśnie nasiona zawierają najwięcej tego, co w nich dobre. Łuskane czy nie – zawierają wiele wartości odżywczych, między innymi wartościowe białko , a dodatkowo NNKT. W 100 g ziaren znajdują się 34g białka. Dla porównania – mięso zawiera go średnio 20-24g, mozzarella – 17g – widać zatem, że różnica jest dość duża. Ziarenka konopi, jak napisałam powyżej, zawierają też tłuszcze – te najzdrowsze, wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Przeważającą większość stanowią te z grupy omega 3 i omega 6 w odpowiednich proporcjach. Olej konopny zawiera ich od 75 do 95% (podobno to najwięcej ze wszystkich olejów!) z czego 2-4% to kwas gamma-linolenowy, niedostępny w większości wypadków żywności. Jego niedobór powoduje między innymi dylematy skórne oraz jej szybsze starzenie się. Dodatkowo w ziarnach konopi znajdziemy dużą ilość minerałów – wapnia, magnezu, potasu, cynku, fosforu, żelaza, a też witaminę C, z grupy B i witaminy E. Nie zapominajmy o węglowodanach – nasiona są też źródłem błonnika pokarmowego. Nie zawierają glutenu, tak zatem są świetną alternatywą dla osób chorych na celiakię bądź nietolerujących glutenu. Oprócz tego w ziarenkach konopi znajdziemy sterole roślinne, chroniące przed chorobami układu krążenia i beta-karoten. Czyli to, co najlepsze!


Powyższe składniki w istotny sposób wpływają na organizm, między innymi na:


– poprawienie trawienia – ze względu na obecność błonnika pokarmowego

– obniżenie poziomu złego cholesterolu we krwi
– pozytywny wpływ na zdrowie układu pokarmowego i wydolność organów wchodzących w jego skład
– witamina E, jako silny antyoksydant, pomaga w zapobieganiu nowotworom
– wzmocnienie systemu odpornościowego
– wspomaganie metabolizmu komórek oraz tkanek organizmu – między innymi dzięki obecności niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych
– obniżenie ciśnienia krwi
– zapobieganie miażdżycy, chorobom serca (zawałom, chorobie wieńcowej), a także udarom
– regulację temperatury ciała i wydzielania hormonów

Konopie wykorzystuje się także w kosmetyce. Jest on czynnikiem kremów do twarzy, oliwek dla dzieci, szamponów, płynów do kąpieli, balsamów, a nawet szminek. Ma właściwości nawilżające, a również przyspieszające gojenie się ran. Sprawia poprawienie stanu skóry, włosów i paznokci – nasiona konopi pomagają w pozbyciu się trądzika, atopowego zapalenia skóry, łupieżu czy łuszczycy.


BIAŁKO KONOPNE ALTERNATYWĄ DLA MIĘSA


Konopie są polecane przede wszystkim (ale nie tylko!) wegetarianom, ponieważ zawierają dobrze przyswajalne proteiny o najwyższej jakości biologicznej. Pośród roślin pod kątem ich ilości ustępują wyłącznie soi. Przyswajalność jest jednakże o wiele większa, niż białka sojowego – wynika z tego, że w przeciwieństwie do soi, nie zawierają inhibitorów trypsyny , a oprócz tego oligosacharydów, które zmniejszają wchłanianie oraz mają działanie wzdymające. Wartość biologiczną białka konopnego można porównać do białek jajka – ma zbliżone do niego proporcje wszystkich egzogennych aminokwasów (EAA). No, a wiemy, że kurze jajo zawiera „białko wzorcowe” – to mówi samo za siebie. Polecam je wyjątkowo sportowcom – proteiny w ich żywieniu są niesłychanie ważne.





Sproszkowane białko konopne można wykorzystać między innymi jako dodatek do jogurtów, musli, soków, mleka, sałatek i deserów. W atrakcyjny sposób podnosi walory smakowe. Optymalna dzienna dawka to 2-3 łyżki.

 

 

Jedna odpowiedź do “Nasiona konopi mają zdrowotną moc!”

  1. Kurcze ostatnio na prawdę sporo o tym czytałam, patrzałam na ceny i chyba się skuszę na te nasiona konopi. Skoro zdrowe to zawsze lepiej próbować takich rzeczy niż suplementów, przynajmniej takie jest moje zdanie.

Dodaj komentarz